ایمنی و بهداشت حرفه ای صنایع هرمزگان

این وبلاگ با هدف برقراری ارتباط موثر بین مسئولین بهداشت حرفه ای شاغل در صنایع استان هرمزگان ایجاد شده است

دستورالعمل اجرائی آئین نامه معاینات سلامت شغلی ( آخرین ورژن )
نویسنده : نیلوفر احمدی - ساعت ۱٢:٠٦ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٢ آذر ۱۳۸٩
 

قابل توجه دوستان عزیزی که بدنبال دستورالعمل اجرائی آئین نامه معاینات سلامت شغلی هستند :

 با مراجعه به وبلاگ  بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت کاشان میتوانید این دستورالعمل را مطالعه فرمایید.

 


 
 
رابطه بین ایمنی و ریاضی
نویسنده : نیلوفر احمدی - ساعت ٩:۳۳ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸٩
 

 

 یک سرگرمی جالب !

 

چگونه ثابت کنیم که ایمنی به میزان 100 درصد به روش و یا رفتار افراد وابسته است

 

 میخواهیم به روش ریاضی ارتباط بین " ایمنی "  با کلمات " دانش " و " سخت کوشی " و " رفتار " پیدا کنیم . البته این نتیجه گیری  به زبان انگلیسی میباشد : 

 

فرض کنیم الفبای انگلیسی به ترتیب از

:A تا Z

   A- B- C-  D-  E- F- G- H- I-  J-  K-  L-  M-  N-  O-  P- Q-  R-  S-  T-  U-  V-  W-  X-  Y-  Z

 

معادل شوند با اعداد از 1 تا 26 درصد :

   1- 2- 3 -4- 5- 6- 7- 8 -9-10- 11-12- 13-14- 15- 16- 17- 18- 19-   20- 21- 22- 23-  

24- 25- 26

پس نتیجه میگیریم کلمه " دانش " در زبان انگلیسی :

KNOWLEDGE :

 

        K +  N  + O  + W +  L  + E + D + G + E

        11 + 14 + 15 + 23 + 12 + 5 + 4 + 7 + 5   =   96%

برابر است با 96 درصد یعنی ایمنی 96 درصد به دانش افراد بستگی دارد.

و کلمه "سخت کوشی " یا

HARD WORK

        H + A + R  + D + W +  O +  R  + K

        8 +  1 + 18 + 4 + 23 + 15 + 18 + 11   =   98%

برابر میشود با 98 درصد یعنی ایمنی به میزان 98 درصد به سخت کوشی اشخاص مرتبط است . 

 

اما کلمه " روش " یا " رفتار" یعنی کلمه جادوئی

ATTITUDE

برابر میشود با 100 درصد

        A + T  + T  +  I + T  +  U  + D + E

 

 

 

پس نتیجه میگیریم که:

ایمنی به میزان 100 درصد به روش و یا رفتار افراد وابسته است

منبع: فایلهای آموزشی سایت OSHA


 
 
شاخصهای عملکردی سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت
نویسنده : نیلوفر احمدی - ساعت ۱٠:٥۸ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٧ آذر ۱۳۸٩
 

سیستمهای مدیریت ایمنی و بهداشت بسته به شاخص هایی که برای سنجش عملکرد مد نظر دارند  در 3 رده  سنتی – انتقالی و مدرن جای میگیرند :

 در سیستم مدیریت به روش سنتی شاخص های زیر اهمیت دارند :

 ١-هزینه / زمان از دست رفته بعلت بیماری و یا حادثه

 2-  ضریب فراوانی حوادث

3- مقدار بودجه ای که صرف حذف یا کنترل  خطرات شده و همچنین بودجه های آموزشی

 

نوع دیگری از سیستمهای مدیریتی  سیستم انتقالی میباشد در این سیستم  مدیریت سنتی به شکل مدرن در حال تغییراست. برخی از سیستمهای مدیریتی در ایران در وضعیت انتقالی هستند . شاخص های این سیستم عبارتند از :

 تجزیه و تحلیل و حفظ وضع موجود در حین انجام اقدامات پیشگیرانه .

 

در سیستم مدرن شاخصهای زیر مد نظر قرار میگیرند:

 1- اجرای استانداردها یا رتبه بندی سازمانی

2-  سنجش ایمنی و بهداشت بر مبنای شاخص های مثبت مثل : تعداد و دامنه ممیزی های مستمر

3- ارزیابی ایمنی و بهداشت بر مبنای مشاهدات و همچنین تعیین ریسک خطرات محیط کار

 

 

برگرفته از مقالات آموزشی در زمینه سیستمهای مدیریت ایمنی و بهداشت از سایت OSHA


 
 
روز بیمه
نویسنده : نیلوفر احمدی - ساعت ۱:٤۳ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸٩
 

پیش گفتار : بیمه از کلمه بیم به معنای ترس مشتق شده و به مفهوم اقدامی است که در زمان ترس از گرفتاریهای آینده و بمنظور پیشگیری از مشکلات بعدی انجام میشود .

حال آنکه کلمه بیمه در زبان انگلیسی  insurance  و از کلمه sure  به مفهومم اطمینان مشتق میگردد  .

عملکرد بیمه در کشور مابا کشورهای غربی متفاوت است یکی از علل آن هم بنظر من در مفهومی است  که کلمات بیمه در این دو فرهنگ بر ذهن افراد تحمیل میکنند .در فرهنگی که بیمه بمفهوم ترس و عدم اطمینان  است با فرهنگی که در آن  دقیقا برعکس و بمعنای اطمینان  است بنظر شما کارکرد بیمه متفاوت نمیشود ؟


 
 
هزینه های حوادث و بیماریهای محیط کار
نویسنده : نیلوفر احمدی - ساعت ۱:۳٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۸ آذر ۱۳۸٩
 

یکی از مسائل حل نشده همه جوامع صنعتی " هزینه های بیماریها و حوادث محیط کار " است. محاسبه و گاه تخمین این هزینه ها ارقامی نجومی را پیش چشم می آورد که جدا از حیرت آور بودنشان ما را به تفکر و تاملی دوباره در زمینه " پیشگیری " وا میدارد .

جدولی که در ادامه این مطلب مشاهده میکنید مربوط به  " هزینه های حوادث و بیماریهای محیط کار " بریتانیا  فقط طی یک سال است که آنرا  از سایت www.hazards.org  ترجمه کرده و برای اگاهی شما عزیزان گذاشته ام امیدوارم مورد استفاده علاقه مندان قرارگیرد.

یادآوری میکنم که تا چند سال قبل هم مشابه چنین جدولی را سازمان تامین اجتماعی منتشر میکرد اما در سالهای اخیر بدلایلی که برای من ناشناخته است نحوه اطلاع رسانی سازمان تغییر کرده و مشخص نیست هزینه ها و خسارتهای حوادث و بیماریهای مرتبط با کار در کشورما چه مقدار میباشد .

 

سهم جامعه

سهم کارکنان

سهم کارفرما

هزینه ها

17.3- 11.3

9.4- 5.9

1.5

بیماریها

10.7- 5.9

6.3- 3.3

1.1.-1

حوادث منجر به جراحت

5.3- 1.4

-

5.3 – 1.4 

سایر حواث

31.8- 20

14.7- 10.1

7.8- 3.9

مجموع هزینه ها

همچنین اگر هزینه ها را بر حسب درصد محاسبه نمائیم سهم کارفرما 14.4 سهم کارکنان 27 و سهم جامعه 58.6 درصد خواهد بود.

توضیحات:

·        هزینه ها بر حسب میلیارد پوند!! میباشد.

·        نه فقط در بریتانیا بلکه در اغلب کشورها کارفرمایان تنها بخش اندکی از هزینه های حوادث و بیماریهای محیط کار را پرداخت میکنند در صورتی که بعلت  کوتاهی در ایجاد شرایط مناسب ایمنی و بهداشتی در محل کار بیشترین تقصیرها در وقوع بیماریها و حوادث شغلی متوجه آنهاست.

منبع:

 costs of Britain of workplace accidents and work-related ill-health ,HSE June 2004