ایمنی و بهداشت حرفه ای صنایع هرمزگان

این وبلاگ با هدف برقراری ارتباط موثر بین مسئولین بهداشت حرفه ای شاغل در صنایع استان هرمزگان ایجاد شده است

با lap top خود مشکل دارید ؟ این مطلب را بخوانید !
نویسنده : نیلوفر احمدی - ساعت ۸:۱٦ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٥ دی ۱۳۸٩
 

آیا شما هم مثل من از lap top استفاده میکنید ؟

 

آیا شما هم مثل من  موقع استفاده از lap top دچار درد و ناراحتی در نواحی مختلف بدن شده اید؟

آیا شما هم مثل من بدنبال راه حل برای این مشکلات هستید؟

پس این مقاله را با دقت بخوانید :

 


امروزه کامپیوترهای  laptop بخش جدا نشدنی  از زندگی و کار بسیاری از مردم شده است . با افزایش و بهبود امکانات کاری استفاده از این نوع کامپیوتر ها  هم بالا گرفته . کامپیوترهای laptop  بدلیل ماهیت شان مشکلات  جدیدی برای کاربران ایجاد مینمایند  که از همه مهم تر افزایش دردهای اسکلتی عضلانی در اندامهای فوقانی است . نخستین کامپیوتر های laptop   برای استفاده کوتاه مدت و پرتابل  طراحی و ساخته شدند. ولی میبینیم امروزه کاربرد آنها عوض شده – سرعت و ظرفیت ذخیره آنها بالا رفته و در یک کلام  محبوبیت آنها منجر شده تا افراد هر چه بیشتر  این نوع کامپیوتر را جایگزین کامپیوترهای معمولی یا  desktop نمایند . در واقع نو که آمد به بازار کهنه شود دل آزار! کامپیوتر laptop  برخلاف مدلهای desktop  از نظر محل استفاده هیچ محدودیتی ندارند . تقریبا همه جا و با هر هدفی قابل استفاده اند . جدابیت کمی نیست وقتی بتوانید  با خیال راحت :

برای بعداز ظهر تان بک برنامه تفریحی انتخاب کنید  در جلسه ای نشسته یادداشت بردارید-  نظراتتان را به دیگران عرضه نمائید – گزارش کارتان را ارائه کنید – به صفحات وب سری بزنید – بنویسید – مطالعه کنید – حتی مسابقه ورزشی  و فیلم با آن تماشا کنید .

محبوبیت دیگری که  laptop دارد انعطاف پذیری و قابلیت انطباق اش در بیشتر جاها ست . بدین معنا که کاربر هنگام کار با آن میتواند درهروضعیتی که دلش میخواهد قرارگیرد : بنشیند – بخوابد حتی راه برود !

اگر  laptop  تا این اندازه عالی است پس چه ایرادی دارد ؟   کمی صبر کنید ! حتی سازندگان laptop  هم  مشکلات ارگونومیکی  آنرا تائید میکنند .

چهار علت اصلی برای بروز مشکلات ارگونومیکی  در زمان کار با laptop وجود دارد که سه تای آن را  در این شکل میبینید :

 

 

 

 

 

وضعیت A :

در این وضعیت میبینید که  laptop با فاصله و ارتفاع  زیاد از بدن کاربر وحد دسترسی بازوهای او  قرار گرفته بطوریکه کاربر مجبور است برای کار با آن کشش بیش از حدی به بازوانش وارد نماید درنتیجه شانه ها – گردن – پشت – بازوها و دستهای او بشدت دردناک میشوند .

وضعیت B :

کاربر در این حالت laptop  را در حد فاصل ران و سینه ( روی زانوها ) قرارداده در این حالت بازوها در وضعیت مطلوبی هستند وهیچ فشار اضافی  به آنها وارد نمیشود اما نگاه کنید به سر کاربر که به پائین خم شده ! این وضعیت باعث انقباض و درنتیجه دردناک شدن عضلات پشت – گردن – شانه ها و سینه میگردد.

وضعیت C :

همانطور که میبینید   laptop روی  سطح یک میز استاندارد قرار گرفته  که برای کار با کامپیوتر  desktopطراحی شده. سطح این میز خیلی پائین است وبه  علت فاصله کم  کاربرتا laptop نگاه کردن به صفحه نمایشگر به راحتی امکان پذیر نیست .  توجه کنید که در این حالت دستها از آرنج بالاتر بوده و مچ به لبه میز تکیه دارد . همچنین کمر توسط پشتی صندلی حمایت نشده . این وضعیت ریسک آسیب به گردن – پشت – آرنج و مچ را افزایش میدهد .  کاربران laptop  از جمله شما هنگام کار  تقریبا یکی از این سه وضعیت بدنی را خواهند داشت .

مدت زمانی که درهر یک از این حالتهای نامناسب و دردناک  سپری شود احتمال بروز دردهای مزمن را در آینده تقویت مینماید .

در جاهایی که از  laptop استفاده میکنید شرایطی  وجود دارد که  باعث افزایش مشکلات شمامیشوند ازجمله :

1- حالت نشسته روی مبلمان خانه و اتاق هتل ها – صندلی های قطار – اتومبیل  یا هواپیما  چون در اینجاها وضعیت  نشستن به ندرت میتواند عوض شود .

2- شرایط نور و روشنائی در  اغلب  اماکن برای  laptop تنظیم نشده است بنابراین درخشندگی به اضافه زاویه دید نامناسب و عدم امکان تنظیم صفحه نمایش اغلب منجر میشود به قرار گرفتن در یک وضعیت  دردناک.

3- صفحه نمایش  LCD زاویه دید محدودی دارد و برای استفاده مشترک و چند نفری در یک زمان واز زوایای متعدد به سختی قابل تنظیم است .

4- صفحه کلید کوچک با وسعت محدود و اشاره گری که به عنوان موس در  laptop استفاده میشود نیز میتواند هرازگاهی باعث بروز ناراحتی در کاربر شود .

5- استفاده از اشاره گر گوی شکل eraser head  اغلب باعث میشود کاربر فشار زیاد و غیر ضروری به انگشتان و بازوها وارد کند .

6- از آنجائیکه  laptop تقریبا همه جا با کاربر است و مورد استفاده قرار میگیرد بدیهی است که کاربر مدت زمان بیشتری نسبت به نوع desktop در حال استفاده از آن باشد . اگر شما روزانه مدت زمان نسبتا زیادی را با laptop  کارمیکنید  یک پیشنهاد جالب برایتان داریم : Laptop  خود را دو منظوره کنید . به این صورت که:

یک کا بل  Splitter  ( به قیمت تقریبی 7 دلار ) و یا یک سوئیچ USB ( حداقل 10 دلار )  تهیه و در سیستم خود نصب نمائید.  چه فایده ای دارد؟  با این تجهیزات اضافی شما میتوانید  با موس یا صفحه کلید  اضافی  ودر ارتفاعی مناسب و براحتی کار کنید .

با این روش laptop  شما  دو منظوره خواهد بود هم ثابت و هم پرتابل.  میتوانید هر زمان که بخواهید یک سری  متعلقات اضافی را فقط با یک کابل به آن مرتبط کنید و کارتان را راه بیندازید : مثل  صفحه نمایش – صفحه کلید و موس .

اینطوری بی آنکه به چشمتان فشار آید یا  دچار گردن و انواع دردهای بالا تنه و پشت  شوید براحتی با laptop  محبوبتان کارمیکنید.

با این روش دیگر نیازی به چند تا کابل و اتصالات مختلط برای هر وسیله نیست  و دیگر درد سر نصب برنامه های متعدد برروی چند  کامپیوتر و نقل و انتقال اطلاعات بین آنها  را نخواهید داشت .

به غیر از اینها شما هروقت که بخواهید  میتوانید براحتی  محل کارتان را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل کنید.

هرچند که کامپیوترهای  laptop با توجه به راحتی کاربران تغییر حاصل نکرده اند ولی لوازمی ساخته شده اند که استفاده از آنها  تنش و فشار به کاربر در برخی شرایط  کمتر میکند .

منابع:

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید این مقاله را که به زبان انگلیسی در همین زمینه میباشد دانلود و مطالعه فرمائید.

 

 

 

 

 Working Well Ergonomics Information Website.htm

Griffin, Timothy, "The Adaptive Laptop". October, 2001. Timothy Griffin, Industrial Design Program, The University of Calgary. http://www.tim.griffins.ca/writings/mdp-intro

Kupper, Ansgar (2000) "Seating and the Virtual Office", http://www.system-concepts.com/articles/seating.html